סיני טיפים והמלצות
סיני טיפים והמלצות

שארם א-שייח'

ברוכים הבאים לריביירה של סיני ושל מצרים כולה – שארם א-שייח' – העיר שבה סיני לא ממש נראית כמו סיני אבל מרגישה לגמרי כמו חופש. אם אתם מחפשים משהו קצת שונה מהחופים המסורתיים של סיני, זה המקום בשבילכם. 

שארם א-שייח' (מעכשיו נקרא לה שארם ברשותכם) היא עיר של ממש ולא סתם עיר – עיר נופש, עם שפע של מקומות בילוי, מסעדות, בתי קפה, ברים, שווקים ססגוניים, מוזיאונים וקניונים חדישים. בשארם תמצאו גם מספר בתי קזינו ומועדוני לילה סוערים. לא סתם אומרים שהיא מתעוררת לחיים בשבע בערב.

אבל רגע, זה ממש לא אומר שכל הכיף הזה בא על חשבון החופים והטבע. באזור שארם תמצאו מסלולים לטיולי שטח מול נופים מדהימים, אתרי צלילה ושנירקול מדהימים וספוטים מעולים לגלישה, כמו ראס מוחמד, האי טיראן וראס אום סיד (פרטים בהמשך), ותוכלו ליהנות מחופים זהובים ומים צלולים כמיטב המסורת של חופי סיני. בשארם יש הכול – רק תבואו!

איך מגיעים?

שארם נמצאת כ-220 ק"מ דרומית ממעבר הגבול בטאבה, שהם כשעתיים ו-40 דקות נסיעה ומעלה (תלוי כמה עצירות לפיפי תעשו בדרך). היא ממוקמת בנקודה אסטרטגית בין אפריקה לאסיה ומהווה מעין גשר מעבר בין שתי היבשות. זו הסיבה ששארם הפכה למוקד תרבותי ומדיני משמעותי במצרים והודות לכך התקיימו בה קונגרסים בינלאומיים חשובים, מופעי תרבות ואמנות וכמובן – שיחות שלום.

כמו לכל מקום בסיני, הדרך הפופולריות ביותר להגיע לשארם היא במונית ממסוף הגבול בטאבה. יש אמנם לשארם גם קו טיסות ישיר מנתב"ג, אבל נכון לקיץ 2023, בגלל מיעוט הטיסות, המחירים עדיין גבוהים ומייקרים את החופשה בעשרות אחוזים, עד שכמעט הופכים אותה לבלתי משתלמת. כך שאם אתם עם המשפחה, ובכלל אם אתם פחות בקטע של לשלם בין 300$ ל-500$ אקסטרה, מונית היא הפתרון שלכם.

מונית כמובן עדיף להזמין מראש, בטח לנסיעה כזאת ארוכה. אתם בטוח רוצים מונית שתהיה רק עבורכם, ושתהיה גם חדשה, בטוחה, נעימה וממוזגת. אחרת הנסיעה תהפוך לסיוט. מונית כזו אפשר למצוא בסיני אצל תחנות מסודרות, שגם מעסיקות נהגים שזה מקצועם, בשונה מהנהגים המזדמנים שממתינים בגבול ועטים על כל מי שמגיע כדי להציע לו נסיעה במחיר מופקע.

אפשר להזמין מונית לשארם במחיר קבוע ועם נהג שירותי ואמין דרך אתר סיני וייבס המצוין, והכל אונליין תוך מספר דקות. שווה לבדוק.

Sharm El Sheikh

המלונות בשארם

מיקומה של שארם הפך אותה גם למוקד תיירות נחשק עבור תיירים מכל העולם ובעיקר מארצות אירופה הקרות ומדינות המזרח התיכון. יש בה מאות בתי מלון ומקומות אירוח שמסוגלים לארח יחד יותר ממיליון וחצי איש וכמובן – לספק לכולם אטרקציות מהנות. בתי המלון של שארם נעים בין בתי הארחה צנועים ומלונות 3 כוכבים למלונות פאר בסטנדרטים הגבוהים ביותר, שחלקם שייכות לרשתות יוקרה בינלאומיות כמו Four Seasons, הייאט ריג'נסי, הילטון, מובנפיק ועוד. חלק מהמלונות מציעים גם מועדוני צלילה פרטיים ובמקרה הזה כדאי מאוד לברר האם המלון מציע דיל המשלב בין לינה לשיעורי צלילה או צלילות מודרכות, מכיוון שאתם בהחלט עשויים למצוא דילים אטרקטיביים מאוד.

שארם היא גם מקום מושלם לחופשה משפחתית עם ילדים – בתי מלון רבים מציעים הפעלות מיוחדות לילדים, מתקני שעשועים ומגלשות מים, ושלושה בתי מלון אף מציעים פארק מים ענק ופרטי לאורחים עם עשרות מגלשות לכל הגילאים ולצידן מסעדות וברים – כי גם למבוגרים מגיע ליהנות בחופשה.

רוב המלונות הגדולים מציעים מבצעי הכול-כלול כדאיים מאוד שמציעים לאורחים שלוש ארוחות מלאות ביום במסעדה המרכזית של המלון או ארוחה אחת ללא עלות באחת ממסעדות היוקרה בשטח המלון. חלק מהמבצעים מאפשרים ליהנות גם ממשקאות אלכוהוליים מסוימים ללא הגבלה (לרוב בירות, יין ואלכוהול מקומי). מבצעי ההכול-כלול מאפשרים לעיתים קרובות ליהנות גם משימוש מוזל במתקני המלון (ספא, חדר כושר וכו'). לרוב מדובר בתוספת של כמה עשרות שקלים או מאות שקלים (במקרה ומדובר במשפחה גדולה) אך התמורה שתקבלו גבוהה ומפנקת מאוד.

בשארם יש ארבעה אזורי תיירות עיקריים:

  • מפרץ נעמה (Naama Bay) – החלק המרכזי באזור שארם ובו הטיילת היפה של שארם, חופים ציבוריים ופרטיים (הגובים דמי כניסה), בתי מלון ומסעדות רבות, חלקן מצוינות ממש.
  • מפרץ הכרישים (Sharks Bay) – כפר נופש ענק המכיל מספר מלונות יוקרה ומועדון צלילה מעולה.
  • מפרץ נָבְּק (Nabq Bay) – רצועת חוף מרהיבה בצפון שארם, שם מרוכזים מרבית מלונות היוקרה ומקומות האירוח הטובים ביותר. סמוך לשדה התעופה ומציע קרבה גם לשמורת הטבע נָבְּק, ובה אתרי צלילה ואטרקציות מדבריות. 
  • אזור ראס אום סיד, כולל העיר העתיקה ושכונת הדאבה – אזור זה מציע מרכז עירוני, בו נמצא השוק הישן והססגוני ומגוון רחב של חנויות שונות בהן תוכלו ליהנות מסחורה טובה במחירים נמוכים להפליא. כמו כן, שם תמצאו את רצועת החוף היפה ביותר בשארם, ולאורכה אתרי צלילה ושירקול מדהימים ביופיים וכן מסעדות ובתי קפה כיפיים.

אז מה כדאי לעשות בשארם?

וואו, כל כך הרבה! כפי שציינו, יש בה מגוון עצום של מקומות בילוי, מסעדות, חנויות מגוונות וקניונים חדישים עם חנויות מודרניות שאנחנו רגילים לראות בביקורים בערי בירה אירופאיות.

בין המקומות המומלצים ביותר לשופינג: כיכר SOHO שהיא למעשה מתחם קניות ובילויים גדול, באזור מפרץ הכרישים, המכיל גם לונה פארק קטן, זירת החלקה על הקרח ומועדון לילה; מתחם La Strada, באזור מפרץ נבק, בו תמצאו מגוון חנויות, מסעדות, בתי קפה וגלריות, שהופך בשעות הערב למתחם בילויים ענק עם מסיבות והופעות, והמתחמים Il Mercato Sharm El Sheikh בראס אום סיד, ו-Genena City באזור מפרץ נעמה.

מבחינת עושר תרבותי לשארם יש הרבה מה להציע. תוכלו ליהנות בה ממופעי אלף לילה ולילה, הופעות ברוח מצרית מסורתית, מוזיאונים מעניינים כמו מוזיאון המלך תות ענח' אמון ומוזיאון הפפירוס ועוד. אם אתם מחפשים בילוי לכל המשפחה, תוכלו להגיע לבילוי יומי בפארק המים אקווה בלו שארם השוכן במלון בעל שם זהה. בפארק תיהנו מיותר מ-60 מגלשות ומתקני מים בדרגות שונות, מסעדות, ברים ומרחבי דשא ענקיים ומטופחים כדי שתוכלו ליהנות קצת משקט ושלווה בתוך הבילוי הרטוב.

משארם תוכלו לצאת למגוון טיולי שטח מדבריים בג'יפים, על גמלים או סוסים ואפילו על אופניים. מומלץ מאוד לקחת טיול מודרך כדי לגלות את כל פנינות הטבע המסתתרות בהרים המדבריים – מעיינות נובעים, נאות מדבר עם בוסתני פרי וצמחייה שופעת ובעיקר שקט מדברי קסום ונוף ועוצמתי שיגרמו לכם להרגיש כאילו אתם האנשים היחידים בעולם.

בנוסף, אזור שארם משופע באתרי צלילה מדהימים ביופיים, ספוטים מעולים לגלישה, שמורות טבע ימיות ויבשתיות מרהיבות ביופיין ואתרים שחובה (חובה!) לבקר בהם:

  • מנזר סנטה קתרינה וג'בל מוסא (ההר הגבוה): במרחק 200 ק"מ (כשעתיים וחצי נסיעה) משארם שוכן מנזר סנטה קתרינה – מנזר נוצרי יווני אורתודקסי שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ונמצא בסמוך לג'בל מוסא, שעליו ניתנה התורה לעם ישראל, לפי המקרא. טיפ שלנו: נסו לתזמן צפייה על הזריחה מההר הגבוה. לא תתחרטו על כך.
  • האי טיראן: אי שהוא שמורת טבע מרהיבה ביופייה, השוכן מול החלק הצפוני של שארם ושייך למעשה לערב הסעודית. ניתן להגיע לאי טיראן בהפלגה של ארבע שעות הכוללת עצירות באתרים מיוחדים ולצד ריפי אלמוגים יפהפיים. באי עצמו תוכלו לטייל ולחזות בשלל הזנים והמינים המיוחדים של בעלי חיים וצמחייה המאכלסים אותו.
  • ראס מוחמד: ראס מוחמד הוא למעשה הנקודה הדרומית ביותר בחצי האי סיני. זוהי למעשה לשון יבשה ובה שמורת טבע יפהפייה המתהדרת באחת משוניות האלמוגים היפות והמיוחדות ביותר בעולם ובזנים נדירים של בעלי חיים וצמחים. השמורה הבתולית מרגישה קצת כמו גן עדן קדום ומומלץ שלא לפספס את כל היופי הזה.